Flota B737 MAX Polskich Linii Lotniczych LOT powiększyła się wczoraj (27 listopada) o zupełnie nową maszynę B737-8 MAX. Dziś (28 listopada) o godzinie 13.35 samolot o rejestracji SP-LVP wylądował na lotnisku Chopina w Warszawie.
Samolot przyleciał z jednym międzylądowaniem prosto z fabryki Boeinga w Renton w USA. Trasa przebazowania (27-28 listopada) lotu
LO9101/9102 to: Seattle Boeing Field (BFI) - Rejkiawik (KEF) – Warszawa (WAW). W ciągu kilku najbliższych dni samolot ten zadebiutuje na siatce połączeń LOT-u.
B737 MAX 8 o numerach seryjnych MSN 66369 / LN 8995, który otrzymał polską rejestrację SP-LVP, został wyprodukowany w sierpniu tego roku roku, a swój pierwszy lot techniczny odbył 24 września br. Nowy nabytek LOT-u zabiera na pokład 189 pasażerów. To kolejna maszyna jaka została pozyskana w ramach leasingu od Air Lease Corporation (ALC).
Nowy nabytek, to także szósta maszyna 737 MAX, która w tym roku trafiła do floty LOT. W połowie maja i na początku września br. rodzimy przewoźnik odebrał zupełnie nowe MAX-y
SP-LVN, którego nie zdążyła odebrać linia Blue Air, oraz
SP-LVO, który był przeznaczony tylko dla rodzimego przewoźnika. Następnie pod koniec września i października br. dołączyły do nich kolejno
SP-LVR,
SP-LVT oraz
SP-LVQ po linii Bonza.
11 kolejnych 737 MAX 8PLL LOT pozyska w latach 2024-25 łącznie 11 boeingów B737 MAX 8, z czego kilka maszyn dostarczanych w 2025 r. będzie w nowej konfiguracji oraz z odświeżonym wyglądem wnętrza kabiny.
To jednak nie koniec inwestycji flotowych przewoźnika. Zamówionych jest kolejnych osiem samolotów B737 MAX 8. – Mamy więc podpisane umowy na łącznie 11 nowych samolotów w mechanizmie, z którego najwięcej obecnie korzystamy, czyli leasingu operacyjnego – dodał Fijoł. Do końca pierwszej połowy 2025 r. wszystkie trafią do narodowego przewoźnika. Co ciekawe, kilka B737 MAX, z partii, która zostanie dostarczona w roku 2025, będzie w nowej konfiguracji (liczba foteli zostanie zachowana) analogicznej do tej, którą zaprezentowano w zeszłym roku dla samolotów szerokokadłubowych. To zaś oznacza, że nowe wnętrza zobaczymy wcześniej w MAX-ach niż w Dreamlinerach -
pierwszy szerokokadłubowiec po retroficie ma bowiem być gotowy w końcówce roku 2025. LOT zapowiada, że wizualizacje nowego wnętrza zostaną udostępnione jeszcze w tym roku. Warto dodać, że w sierpniu okazało się, że leasingodawcą trzech boeingów 737 MAX 8, które Polskie Linie Lotnicze LOT planują odebrać w roku 2025, będzie singapurska firmę
BOC Aviation, która jeszcze nie dzierżawiła samolotów polskiemu przewoźnikowi.
Flota LOT-uObecnie flota PLL LOT składa się z 85 samolotów: sześciu boeingów B737-800, 17 B737 MAX, ośmiu B787-8, siedmiu B787-9 Dreamliner oraz 47 embraerów E-Jet: pięciu E170, 15 E175 (w tym dwa do dyspozycji rządu), ośmiu E190, 16 E195 oraz
trzech E195-E2. LOT oczekuje na dostawę sześciu boeingów 737 MAX 8, choć niewykluczone, że do floty mogą trafić także kolejne E-jety E2 pierwotnie szykowane dla linii SKS Airways.